Mrs Liljehall

Recept. Blommor. Pyssel. Familj.

Homemade granola

Kategori: Kakor & Bakverk

Godaste müslin är den som man gör själv. Har det senaste året sett till att alltid ha müsli hemma, det är det bästa och smidigaste mellanmålet. Här i USA är det dessutom svårt att hitta god granola i affären, om man inte vill ha en supersockrad variant med konstgjorda smaktillsatser. 
 
 
Koka upp:
  • 1 dl vatten
  • 0.5 dl honung
  • 2 msk kokosolja el. rapsolja
Blanda ihop:
  • 1 liter blandade gryn el endast havregryn
  • 1 dl linfrön
  • 2 dl solrosfrön
  • 2 dl pumpafrön
  • 2 dl grovt hackade mandlar
  • 1 dl grovt hackade valnötter eller pecannötter
  • 1 msk kanel
  • 1 krm salt
Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke. Häll över vätskeblandningen och blanda väl. Fördela müslin på oljade plåtar, inte alltför tjockt lager på varje plåt. Gräddas i 175 grader i ca 25 minuter. Ta ut plåtarna med jämna mellanrum och blanda runt.
 
När müslin är klar blandar du i riven kokos, russin och annan torkad frukt som du vill ha.
 
 
 
 

Kommentarer

  • Linda säger:

    Den ser vi fram emot att äta!
    Låter som den är helt i min smak!
    Nice!

    KRAM så ses vi om några dagar ;)

    Svar: Ja tänk att vi ses om några dagar! :) Bamsekram
    Kristin Liljehall

    2014-06-11 | 21:52:40
  • Angelica säger:

    Den liknar en jag gör. Dock kokar jag inte ihop vätskorna. Det jag saknar med min är att det inte blir små knapriga "klumpar", som min mamma alltid lyckas få. Får du det? Kram gamla kollegan Angelica

    Svar: Hej Angelica! Jag har jobbat med tre st Angelicor men jag gissar att du är min kära gamla blomsterbud-kollega!

    Det är lite svårt med de där klumparna som man gärna vill ha. Enklast att få till detta är om man gör müslin på havregryn som suger åt sig lite mer av vätskan än vad andra gryn gör. Då klumpar den lättare ihop sig när man kramar den med händerna istället för att röra runt blandningen med slev.

    Hoppas allt e bra med dig!
    Kristin Liljehall

    2014-06-12 | 01:18:22
  • Anonym säger:

    Japp det är blomster-Angelica :-) Ska testa ditt tips idag! Kram på dig

    2014-06-17 | 14:30:50
  • Anna säger:

    Det här receptet måste jag prova!

    Svar: Ja prova och hör av dig så jag får veta vad du tyckte om den. Jag brukar ta nötter, frön och frukt efter vad som finns hemma....blir lite olika varje gång.

    Brukar även överdriva lite med kanel...smakar gott med mycket kanelsmak...dessutom luktar det nybakade kanelbullar i hela huset efter gräddningen.
    Kristin Liljehall

    2015-05-21 | 04:02:50

Kommentera inlägget här: